Tuesday, April 29, 2014

KRITERIA PEMILIHAN PAM SUSU

1. Keadaan tempat kerja

Adakah tempat kerja mommies dekat dengan plug untuk menyambungkan pam dengan electic power supply?
If yes, sangat bagus kalau mommies dapatkan pam elektrik. Sambil bekerja sambil pam, memang takkan mengganggu. Dan kalau persekitaran mommies dipenuhi dengan colleagues lelaki, sangat bagus kalau mommies dapatkan sehelai nursing cover untuk menutup apa yang perlu:)

Kalau mommies workstation mommies jenis yang cubical, akan lebih mudah sebab membelakangkan others:)
Elok kalau dapatkan breastpump yang senyap dan kurang bunyi seperti spectra atau medela ataupun manual breastpump. Bunyi pam2 yang ayu sebutkan ni boleh dikatakan sangat senyap.


Ayu gunakan S3, Spectra 3. Harga yang mampu milik dan sesuai sangat untuk mommies yang bekerja di ofis.

Boleh visit website : http://www.onebabyworld.com/

Untuk spectra, dorang ada jugak buat pakej
http://www.onebabyworld.com/breastpump-packages-spectra-c-4_179_181.html


Kalau mommies ada extra budget, boleh try dengan medela, suction sangat lembut dan tak sakit. Tapi dari segi bunyi, Spectra adalah pam yang paling senyap bagi pendapat ayu:)

Alhamdulillah S3, berjasa sangat untuk Ayu. Dah dekat 2 tahun ayu gunakan dan sangat heavyduty. Hari-hari angkut dari ofis ke rumah, rumah ke ofis. Tak pernah meragam. Sayang sangat S3!

Ops kalau risaukan ada staf lelaki yang nak hampiri masa pumping session, gunakan isyarat tangan, IM busy now hehe atau, letak note, pls do not disturb me for a while. InshaaAllah dorang faham. Dorang pun takes time 15-20 mins utk smoking kan. SO tak salah kan ibu2 nak pam sekejap.


2. Budget

Kena tengok budget mommies banyak mana ye.

S3 dalam RM388. Kalau include package yg sekali cooler bag, ice packs, storage bottle, breastpump bag etc mungkin dlm 600-700 dah dapat.

Kalau mommies ada extra budget, medela sangatlah ok, medela freestyle dalam 1800. Kalau rajin ushar expo baby, mungkin dalam 1200-1300 dah dapat tau:)


Ok mommies semua, ayu doakan uols berjaya susukan baby anda sehingga 2 tahun.

Happy Breastfeeding!
Salam Sayang,
Ayu

No comments:

Post a Comment