Monday, October 6, 2014

Wajarkah Pengambilan Vitamin?

Assalamualaikum.
Wajarkah pengambilan vitamin?

It's me once upon a time. Lalalala.
Sy pernah cuba dengan mcm2 brand multivitamin. Sebab sy ni jenis yg mudah pening kepala, kalau penat sangat, makan lambat, cuaca panas, stress. Itu pun boleh buat pening. Nampak simple, tp kalau sekali kena mmg spoil mood untuk teruskan dgn aktiviti lain. Muka pun kerut 1000. Kan dah tak lawa. Silap2 aktiviti lain pun kena cancel. Tapi tak bertahan lama. Bila sy jadi kuat makan, berat naik. Saya takmo dah makan vitamin. Terus stop. Hahhaha. Samada salah vitamin atau salah saya sendiri yg nafsu makan terlebih-lebih.

Then saya kawin, ada anak, bfeeding mmg byk nutrient salur pada anak. Tapi ibu yang kehilangannya. Kira ini pengorbanan besar ibu untuk anak. Rambut gugur. Kuku rapuh. Kulit kering. Dah la style yang memang tak berapa minum banyak air. Kulit kusam. Cepat penat. Badan sakit sana sini. Sendi sakit. Pinggang sakit, kepala selalu pening.

Saya tau saya dah hilang byk nutrisi. Dan saya perlukan vitamins. Puas saya menggoogle tentang Shaklee. Al-maklumlah byk kan SID yg jual. Google sana sini.
Then terus beli sbb dah research dah baca yg setiap produk shaklee jalani pelbagai ujian klinikal sebelum dikeluarkan. Dan takde masalah even produk us pun, sbb vitamin yg dibuat mmg dikaji supaya sesuai dengan pengambilan kita rakyat malaysia, sesuai dengan cara pemakanan dan gaya hdp kita.

Then saya cuba Shaklee. A few months nmpk kesannya.. Kesan bagus bukan tak bagus.
Badan tak gemuk.
Hahahah. Itu yang penting. Dan ramai jugak tegur muka selepas kawin ada ank ni glowing. Lalalala. Yeke ni? Best2.

Skg bila mindset dah berubah. Saya nk share dgn ramai ibu kt luar sana.
Badan kita nk pakai lama. Kita nk tgk ank membesar dpn mata. Nk tgk betapa cunnya ank kita di hari pernikahan dorang nnti. Walau lambat lagi, dan tatau umur kita ni sampai bila, tp kita mintk kita terus diberi kesihatan yg baik dan dipanjangkan usia. Kita sentiasa berharap kita dpt menghadiri hari konvokesyen anak-anak satu hari nanti. Jd teman baik mereka. Jadi pendengar setia setiap masalah mereka. Bantu dorang bila dorang dlm kesusahan, semampu yg boleh.

Mencegah lebih baik dari merawat. Biar kita amalkan vitamin dari sekarang. Bukan ubat. Ubat dan vitamin 2 different things. Ubat dadah. Tapi vitamins nutrisi yg diperlukan tubuh. At least kita mencuba dapatkan tubuh badan yg sihat. Kun faya kun, jadilah ia maka jadilah ia. Jika Allah kata ya, maka ya. Kita tak mintak untuk sakit. Tapi segalanya ketentuan dari Allah. Usaha pun penting. Jadi tak salah jika mencuba kan?

Am your trusted Shaklee Distributor
Ayu - 0124631670

No comments:

Post a Comment