Sunday, July 20, 2014

Chia seeds yang sangat berkhasiat

'Chia seeds' ni merupakan sejenis bijirin yang mempunyai banyak sangat kelebihan iaitu sangat kaya dengan Omega 3 disamping segala macam vitamin dan nutrien, fiber, protein, kalsium dan yang terpenting juga ialah antioxidants, hanya 2 sudu besar dah cukup untuk keperluan harian, tak perlu berlebihan. Yang penting ia bijian semulajadi yang tidak melalui apa-apa proses. Boleh dimakan mentah atau dicampur di dalam minuman atau apa jua masakan. Jika dicampur dalam minuman ia akan kembang sama sifat seperti 'biji selasih' .

Boleh je nak campur dengan air suam atau jus buah-buahan. Cuma biarkan dalam 10 min dan boleh minum bila nampak biji chia ni mengembang. Rupanya seakan-akan biji selasih tau. Tapi khasiatnya terlalu banyak.




Dinasihatkan supaya gunakan air yang sejuk atau suam-suam kuku je. Penggunaan air panas akan memusnahkan enzim chia seed itu sendiri:)

Nak cari kat mana?
Cosway pun dah ada jual sekarang tau. Jom cuba dan tgk sendiri keberkesannya.



Dikatakan sangat bagus untuk pesakit arthritis. Abah memang sakit arthritis, memang nak beli cuba dengan abah dulu. Kandungan Omega 3 yang tinggi dalam chia seed ni dikatakan dapatkan smoothkan sendi tulang kita.

Tapi yang paling penting, berpada-pada dalam pengambilan. Sama macam kita makan nasik, terlalu lebih pun memudaratkan. Senang cite, bersederhana.


Feedback lain yang sempat ayu korek kat google

1. Rasa kenyang sepanjang hari, jadi bolehlah kawal kuantiti nasi yang kita ambil semasa makan tengahari dan malam. Sesuailah dengan kata-kata " Lose Weigth Without Starving
2. Memperolehi tidur yang sihat dan nyenyak.
3. Bagus diambil oleh sesiapa yang ada sakit-sakit sendi.
4. Sesuai untuk yang mengalami sembelit
5. Dapat control emosi. So mood akan happy dan cool gitu.
6. Lebih bertenaga untuk menjalankan tugas-tugas kita seharian. Ini disebabkan vitamin dan nutrien mencukupi di dalam badan kita. Juga disebabkan ia bersifat antioksida, dapat membuang toksin daripada badan

Ini sebahagian. Ada banyak lagi. Yang nak tau lebih, jom google.
Boleh la cuba untuk family. Bagus jugak untuk si kecil:)

No comments:

Post a Comment