Wednesday, July 16, 2014

Raya Makin Terasa

Bestnya update blog sambil dengar lagu raya. Sangat terasanya bahang nak raya

Baju raya belum beli lagi.
Weekend ni la kita serbu gi beli apa yang perlu.
Sederhana je. Sedih bila difikirkan saudara kita di Gaza. Ya Allah lindungilah mereka.
Kita berbuka puasa penuh makanan atas meja, dorang tengah solat pun kena bom.
Kejamnya Zionis Israel laknatullah. Semoga Allah memberi kemenangan untuk saudara kita di sana, kekuatan untuk mengalahkan Israel.

Takut bila buka fb tengok banyak gambar baby, kanank-kanak, wanita yang terkorban. Lagi-lagi budak sebesar zara. Apalah dosa budak tu. Takde kekuatan untuk melawan. Pengecutnya Israel. Budak dan wanita yang tak berdaya dijadikan mangsa.

Tapi mereka sangat berani, kuat, dan tak gentar berhadapan dengan musuh. Terasa kerdilnya saya sebagai seorang manusia. Sikit ujian dari Allah swt dah mengeluh dan pening kepala. Apalah sangat nak dibandingkan mereka rakyat Palestine yang dizalimi.

Tetiba rindukan mak abah di kampung. Rindu nak balik Pahang sama-sama. Teringat masak sama-sama mak untuk bekalan sepanjang perjalanan. Rindu nak bau masakan kami masak, rindu bau bukak tupperware, duduk bersila atas tikar, makan ramai-ramai sebelum teruskan perjalanan samada pulang ke perak atau ke pahang. Terbau ikan patin masak asam tempoyak. The marvellous recipe ever...

Tak tahu jugak bila lagi dapat rasa buat biskut raya sama-sama mak dan adik-adik.
Lepas sahur, sama-sama adun kuih raya, bakar kuih. Simpan dalam balang cantik-cantik. Malam nanti boleh la makan. Hehe. Bestnya..

Waktu berputar, keadaan di sekeliling berubah. Kecik-kecik mak ayah jaga, masuk u, keje, kahwin, ada anak, komitmen pun lebih kepada keluarga dan anak. Sentiasa doakan mak abah sihat, panjang umur dan dilindungi Allah swt..

AMIN..

-Doa seorang anak-

No comments:

Post a Comment