Thursday, August 21, 2014

Kisah sebiji cempedak...

Beberapa hari lepas, kami ke farmasi untuk ambik ubat zara.
Tangan zara macam alergik, naik bintik-bintik. Dapatkan nasihat pharmacist, kami ambik ubat untuk sapu dan minum. Harap-harap zara cepat sembuh.

Ternampak orang jual cempedak tepi jalan. Teringat hubby suka cempedak.
Then berenti dan singgah.

tanya, "berapa rm/kilo?"

"rm3.50/kg"

wah mahal jugak ek. Nampak sangat aku ni xpernah beli cempedak kih3.

Mintak abang tu timbang sebijik. rm12.50 katanya.
Erkk mahal jugak. Tanya hubby nak ke?
Hubby kata ikut suka. Macam bese la hehe.

Kesian pulak aku tgk muka abang jual cempedak ni.
"Ok, takpelah saya ambik"

Nampak pisang pulak. Zara dok tgk2 pisang emas tu.
"Ambik pisang ni ye. Berapa eh?"

Abg tu timbang .
"1.30. Kira rm1 jelah"

Ok bayar.

Sambil tu jeling-jeling, anak abg tu dok main timbang2 shuttlecock dengan racket. Makin ke tengah jalan. Sesekali dia jerit suruh anak ke tepi.

Kesian.
Susahnya nak meniaga ni..

Harap rezeki abang tu murah dan sentiasa ada yg membeli.

Balik sesi kami operate cempedak.
Ada sekor ulat. KIh-kih. Hubby aku surrender bab ulat. Aku amik letak dlm sink. Tadaa..ulat dah xde. Haha.

Ya Allah banyaknya ulas cempedak dalam sebijik cempedak ni.
Penuh semangkuk.
Dan sangatlah unik buah cempedak ni.
Unik ciptaan Allah swt ni.
Baru aku tau susah mak aku operate cempedak ni nak bg kami-kami makan. Selama ni aku tau goreng n makan je. Kih2.
Kalau beli yg dah goreng ni 3-4 bijik dah rm2.
Dok KL nak membeli cempedak tu mcm susah nak jumpa elok. Tapi yg ni kira elok dan banyak isi. Selama ni aku ni tau beli makan je. Beli rm6 baru dapat bape bijik. Berebut gak makan dgn en hubby.

Disebabkan dapat semangkuk besaq cempedak, maka aku bahagikan untuk beberapa hari punya stok. Mau 4x gak goreng ni baru habis.

Pengajaran. Rezeki Allah swt luas. Seluas lautan dan lebihla lagi. Untuk yg berusaha akan dapat hasilnya. Sepertimana penjual cempedak yg terpaksa angkut anak utk mencari rezeki..

Dan rezeki kami jugak..dgn rm12.50 kami makan cempedak sampai pitam. Haha.
Puas hati encik hubby. Kenyang makan cempedak:)

No comments:

Post a Comment