Sunday, May 11, 2014

Sembelit usah dipandang ringan!!

Golongan warga emas berusia 65 tahun ke atas dikatakan lebih mudah mengalami sembelit.


Sifat najis akibat sembelit tidak semestinya bersifat keras, kering dan berketul. Ramai penghidap sembelit perlu meneran bagi mengeluarkan najis tersebut.

Sembelit menyebabkan penghidap berasa tidak puas buang air besar, perut membuncit atau sakit perut.

Sering sembelit boleh menimbulkan menyebabkan beberapa simptom seperti bau mulut dan tubuh yang tidak menyenangkan, selain sukar menumpukan perhatian, mengantuk, malas, lesu kronik, artritis, hilang selera makan, sakit kepala dan masalah kulit.

Sering sembelit dan tidak diatasi secara sempurna akan menyebabkan pengambilan makanan berkhasiat menjadi kurang bernilai.

Toksin dalam aliran darah akibat sembelit menimbulkan beban kepada organ hati untuk menjalankan detoksifikasi secara berkesan.

Hasilnya nutrien tidak dapat sampai kepada sel yang memerlukannya.

Sembelit juga menyebabkan bahan bertoksik tidak dinyahkan daripada tubuh secara cekap.

Ini akan menyebabkan peningkatan paras molekul radikal bebas.

Najis yang mengeras akibat sering mengalami sembelit menyebabkan ia mudah melekat pada dinding usus besar dan boleh menyebabkan usus tersumbat.

Sembelit didapati mampu menyebabkan pembentukan kanser usus besar. Ia dikaitkan juga dengan pembentukan diverticulosis (kantung terbentuk pada dinding kolon tanpa berlaku keradangan) dan apendiks mengalami keradangan.

Sumber : Sinar Harian

Alamak, takutnya sembelit!! Boleh sebabkan colon cancer/kanser usus!!

Biasanya, Ayu akan suggest customer untuk ambik Ostematrix. Ostematrix boleh mengatasi sembelit, menguatkan tulang dan hilangkan sakit sendi tulang. Juga baik jika cramp atau kejang ketika hamil. Sangat baik diambil oleh ibu menyusu. Ibu menyusu kalsium banyak hilang kerana dah salurkan kepada bayi sama mcm ayu. Sebab tu ayu akan ambil 4 biji ostematrix sebelum tido:) Dan paling penting, dapat bekalkan keperluan kalsium dan magnesium yang ideal. Walaupun anda tak suka minum susu.

Untuk yang ada masalah buasir, rawat segera sebelum masalah anda semakin parah.

Set buasir shaklee pun ada. Sangat bagus diambil dari sekarang.


Hubungi saya untuk konsultasi percuma
Ayu 0124631670
Hadi 0179700379
SID : 1099765
Fanpage : www.facebook.com/Ibu Sihat
Blog : www.tipssihat-ibuzara.blogspot.com
Email: putrileoayus@gmail.com
Pengeposan ke SELURUH MALAYSIA melalui POSLAJU

No comments:

Post a Comment