Tuesday, September 2, 2014

The Power of Sedekah

Mana-mana kita pergi, mesti ada yang meminta sedekah.
Kami yg kerja di opis pun sentiasa ada yg meminta donation untuk rumah anak-anak yatim, OKU mahupun rumah orang-orang tua. Setiap bulan.
Even pasar malam pun sepanjang jalan.
Paling kesian saya terjumpa di bazar Ramadhan, si ibu susukan anak atas lantai.
Ya Allah..Saya tak dapat nak gambarkan apa yg saya rasa masa tu.
Bagi saya, si anak layak untuk dapat masa kanak-kanaknya, bermain. Duduk dengan selesa di rumah.
Dan si ibu yang bagi saya nampak tiada masalah untuk bekerja.

Tapi saya pun tahu, apa yang saya ada harini bukan semua milik saya.
Baik dari duit ringgit atau apa saja.
Sebahagiannya hak milik orang lain.
Sedikit yang kita bagi besar ganjarannya.
Walau apapun yg ada dalam fikiran wanita itu.
Saya pun taktahu latarbelakang keluarga beliau.
Saya pun tak layak untuk judge apa-apa tentang dia.
Doa saya supaya Allah swt aturkan yang terbaik untuk mereka anak beranak.


Ada yang kata, orang tu lagi senang dari aku kenapa aku nak bagi dia duit?
Saya pernah terfikir macam tu.
Dan a few things happen to me yg buatkan saya terbuka hati dengan nikmat yg Allah beri pd saya, tak berbelah bagi. Sikit kita bagi, berlebih lagi yang kita dapat. Kongsi apa yg kita miliki.

Dan pasti, takkan pernah habis dan takkan pernah putus rahmat dan rezeki dariNya.
Tangan yg memberi lebih baik dari yang menerima.
Berilah dengan ikhlas.
InshaaAllah.
Rasai sendiri kuasa sedekah itu.
Saham akhirat:)

LOVES, Ayu

No comments:

Post a Comment