Thursday, September 4, 2014

Tips Keselamatan Anak di Rumah

Sejauh mana kebimbangan kita terhadap aspek keselamatan anak-anak?

Risau dengan kes penculikan kanak-kanak.

Penderaan kanak-kanak dengan bibik.

Risau keselamatan anak di rumah babysitter?



Tapi kdg2 kita lupa, kemalangan pun boleh berlaku di rumah sendiri.

Jadi perlu pastikan, toys anak-anak yg kita belikan pun selamat.

Takut kes tertelan, benda tajam, bahan kimia, dan sebagainya. Ibu pun manusia biasa, kdg2 lupa, tak perasan, sibuk dengan tugasan rumah lain. Tapi sebelum tinggalkan anak samada kita nk ke tandas atau memasak, make sure tempat ank bermain selamat..


Jom baca info dari [Baby Center] =)


Beberapa tindakan keselamatan tertentu boleh digunapakai untuk semua bilik. Berikut adalah beberapa pendekatan yang boleh diambil:

• Pasangkan penutup keselamatan bagi semua soket elektrik yang tidak diguna. Pastikan palam yang terpasang ditutup suis.

• Pasangkan pelindung berkusyen kepada semua sudut meja kopi dan meja tulis yang tajam.

• Fikirkan tentang bahaya yang mungkin barang-barang yang anda masukkan ke dalam tong. Jika anda menggunakannya untuk membuang bateri yang terpakai, klip kertas, beg plastik, atau lain-lain item berbahaya, letakkannya di luar capaian bayi, atau dalam almari yang tidak boleh dibuka oleh anak anda.

• Simpan pen, gunting, pembuka surat, stapler, klip kertas dan lain instrumen tajam dalam laci yang berkunci.

• Kebakaran domestik merupakan satu daripada risiko terbesar bagi kanak-kanak. Kanak-kanak yang bermain dengan mancis dan pemetik api kerap mencetuskan kebakaran rumah. Di UK, 46 peratus kemalangan yang menyebabkan kematian kanak-kanak adalah kebakaran rumah. Simpan mancis dan pemetik api di luar pandangan dan capaian kanak-kanak. Padamkan dan buang putung rokok dengan sempurna. Adakan rancangan menyelamatkan diri, dan berlatih menggunanya beberapa kali supaya bersedia untuk kebakaran

• Cuba elakkan langsir dan bidai yang mempunyai tali - tali tergantung boleh menyebabkan cekikan. Jika anda mempunyainya, ikat tali itu tinggi ke atas, luar dari capaian anak anda.

• Letakkan stiker berwarna-warni pada kaca-kaca berukuran besar seperti pintu gelangsar untuk mencegah daripada tidak ternampak. Tingkap sorong harus hanya boleh dibukakan dari atas dan dipasang kunci untuk menghindarkan kanak-kanak kecil membukanya dari bawah. Pasang tingkap yang rendah supaya tidak boleh dibuka lebih dari 5 inci. Letakkan perabot dan lain struktur yang boleh dipanjat jauh dari tingkap.

• Letakkan lapisan menentang gelincir di bawah hamparan dan tikar yang tidak mempunyai lapisan belakang itu.

• Insidens lecur air dan api bagi kanak-kanak muda adalah lebih tinggi daripada kanak-kanak tua dan orang dewasa. Kebanyakan kelecuran disebabkan minuman panas tertumpah. Ingatlah bahawa minuman panas masih boleh melecurkan kanak-kanak 15 minit selepas disediakan. Dan jangan sekali-kali menghulurkan minuman panas kepada ibu yang sedang menyusu - setitik cecair panas itu pun boleh melecurkan bayi dan juga ibu.


~ Moga bermanfaat utk kita semua. Kecuaian mungkin mengakibatkan penyesalan seumur hidup. Mohon dijauhkan semua yg bahaya dari si kecil kita~

No comments:

Post a Comment